Month: August 2010

Kulde i højden

Vi er på Silvaplana tæt ved St. Moritz i Schweiz i ca. 1850 meters højde. Her er koldt og vinden er bidende i nord. Her til morgen var der faldet ny sne helt ned til omkring 2000 meter. Vi havde en kold nat i Californiaen, da der var lidt problemer med kabinevarmeren. Her til morgen var temperaturen kun lige over frysepunktet.

Vi tog derfor en stille start og en tur en til mondæne St. Moritz. Det er måske det mest fashionable skisportssted i alperne. Her ligger de dyre modeforretninger side om side med kunsthandlere og juvelerer. Bilparken er i en klasse for sig selv. Vi spiste morgenmad på café og drog tilbage til campingpladsen hvor vi tog en slapper i solen, som var begyndt at varme lidt.

Afslapning i solen ved Silvaplana

Da solen efterhånden havde fået fat måtte vi også ud og se lidt på klipper her i den fantastiske natur ved søen.

Silvaplana

Nu har vi heldigvis fået fixet kabinevarmen, så i aften skulle der helst ikke blive problemer med at holde varmen!

Klatring og fødselsdag

Den næstsidste dag i Mello blev brugt på at straffe nogle riss. Jeg klatrede nogle af de traditionelle linier på Sasso Remano. I Mello har man ganske fornuftigt valgt ikke at bolte de traditionelle linier. Det betyder at man kan træne sin riss-teknik sideløbende med alle sportsklatrerne. Vi fik  dog også klatret nogle fine sportsruter, hvor Morten Vind også deltog.

Her til morgen havde Heidi fødselsdag. Det blev fejret med morgenmad på café, hvor hun fik gaver af Sif og mig. Af Sif fik Heidi en plade chokolade, som hun selv havde valgt i forretningen. Jeg gav hende noget tøj fra Patagonia shoppen i Morbegno. Heidi var glad for gaverne! (Der kommer billeder i morgen)

I dag er vi så kørt videre til Schweiz. På vejen stoppede vi i Morbegno og spadserede en tur i den typiske Italienske by, hvorefter vi kørte videre til Silvaplana.  Her er vi så nu, her er koldt men meget smukt! Vinden er i nord og er temmeligt bidende og der ligger et frisk lag ny sne på toppene.

De gode dage

Så er det blevet lørdag aften her i Val di Mello. De seneste dage har vi slappet lidt af oven på min og HP’s tur på Oceano Irrazionale. Torsdag besøgte vi kurbadene i Val di Bagne, det var herligt for de ømme muskler. Onsdag var vi ude for at klatre nogle sportsruter oppe i Mello dalen, men vi blev overrasket af regnvejret og skyndte os på den nærliggende refugium, hvor vi fik en gang herlig pasta med svampe.

Pasta med svampe

HP er rejst hjem i dag og jeg kørte ham i formiddages til toget. Heidi brugte formiddagen mens jeg var nede i dalen til at klatre sammen med Østrigske Nicole og Christian. Eftermiddagen brugte vi alle på bouldering i Val de Bagne sammen med Morten Vind, der også bor her på campingpladsen. Morten er på 4 måneders klatreferie og hans makker Rasmus er netop rejst hjem, så han manglede nogen at klatre med. Vi besøgte et nyt område i en skov med rigtigt gode problemer. Granitten er hård for fingrene, men problemerne var af høj kvalitet og lå dejligt svalende i træernes skygge. Huden blev slidt af fingrene igen!

Oceano Irrazionale

(480 Meter – UIAA VII (VI+/VII- obligatorisk)

Onsdag var HP og jeg taget på eventyr. Vi havde på forhånd talt om at klatre en af de hårde traditionelle klassikere. Vi havde udset os enten ’Luna Nascente’ eller ’Oceano Irrazionale’.  Oceano er hårdere og en smule mere udsat end ’Luna’, men da vi stod neden under linjen med den markante trompet formation var der ingen tvivl, det måtte blive ’Trompeten’ der skulle klatres.

Topo (tryk på billedet for at se det i stort format)

Vi startede fra parkeringen i Val di Mello kl. 7:40 og var ved indstigningen kl. ca. 9. Anmarchen var en lidt bøvlet sag med noget scrambling og en smule eksponeret gang af hylder og stejle stier.

Efter den første fredelige kamin blev vi mødt med ca. 150 meters anstrengende 6. grads riss op til trompet taget til 6+ crux reblængderne.

HP på hårdt arbejde i 6. grads rissene

En håndtravers mod højre, som var yderst eksponeret. 300 meter ned, ingen trin og kun en fedtet kant at holde i. Derefter ind i et lille hul til en standplads for så at tage den sidste skrækindgydende reblængde hen over taget.

Undertegende på Crux reblængederne i trompeten

Når taget er passeret er man kun halvvejs, men klatringen bliver heldigvis lettere. Nu er der fornøjelige velsikrede riss fyldte slabs med klatring af 4/5 grad.

HP har passeret taget, men vi er kun halvvejs

Klokken 16:30 toppede vi ud efter ikke at have set en eneste borebolt på ruten. Vi begyndte straks at se os om efter nedstigningen, en abseil-piste som skulle starte fra en hylde der ikke var så let at finde. Vi havde dog gjort forarbejdet ordentligt og fandt den efter kun en lille smule bøvl. Kl. 18:30 var vi ved indstigningen igen og kunne efter et kort hvil starte på den førnævnte nedstigning til dalen, som forløb uden problemer.

Heidi hentede os på parkeringspladsen i Mello og en stor dag var slut. En rute der testede os begge to, men det havde været en fantastisk dag på en fantastisk rute som for vores vedkommende helt sikkert rangerer på noget af det bedste vi nogensinde har klatret.

Heidi giver den gas

I dag har vi også været ude og klatre, men jeg valgte at tage det stille og roligt da HP og jeg skal ud på en lidt længere tur i morgen. Heidi var derimod frisk på at give den gas og det gjorde hun! Hun førte ruter på livet løs ved Sasso Remmono sammen med HP og jeg tror aldrig at jeg har se hende klatre bedre. God teknik og flydende klatring, det var en fornøjelse at se på!

Heidi i den skarpe ende

I dag var der heldigvis lidt skyer på himlen så vi ikke gik helt til i varmen, der kom også et par små dråber vand ned fra himlen, men det spolerede på ingen måde endnu en dejlig dag her i fantastiske Mello. I aften har den stået på lokal Pizza og rødvin.

Heidi giver den gas, HP sikrer

Fantastiske Mello

I lørdags kørte fra fra Ticino i Schweiz til Val di Mello i Italien. På vejen samlede vi Anders HP op i Sondrio. Nu har vi så indlogeret os på den lokale campingplads her i den flotte dal. Her er bombefast granit, vandfald og bare  utroligt smukt. Vi har klatret ruter, bouldret og spist god Italiensk mad. Her er ret varmt om dagen, men om morgen og sidst på eftermiddagen er det bare herligt at klatre på granitten.

Anders bouldrer i Val di Mello

Vi har primært klatret sport omkring Sasso Remenno, men i dag var HP og jeg oppe og klatre en trad rute langs et højt vandfald, hvor vi fik tildelt små sprøjt på standpladserne. Det var bare herligt på en varm dag! Vi går og pønser på at lave en af de lange og klassiske hårde trad-ruter, men mere om det i næste post. Fingrene bliver hurtigt slidt på granitten, men hvor er det dog herligt!

HP klatrer sport i Mello

HP abseiler ned langs vandfaldet efter vi har klatret en super 100 meters trad rute med 'sprøjt'

Bouldering og alpin badeferie

De sidste to dage har stået i klatringens tegn. I går havde vi en lang anmarch til god Bouldering i Osogna, ikke langt fra vores campingplads i Claro. Efter en god times gåtur af et stejlt bjergspor blev vi belønnet med fanatiske problemer og en yderst smuk natur.

Boulderproblemerne er af høj kvalitet på god solid gneiss. Ligesom i Bleau, er der også her markeret ruter så man kan finde rundt uden de store problemer. Et super godt område, som vi helt sikkert gerne vil tilbage til. På nedgangen fra området fik vi øje på et fantastisk vandfald med en lille sø nedenunder. Folk lå på stenene og badede i søen og de modige sprang ud i vandfaldet fra klipperne. Vi besluttede os for at besøge stedet dagen efter.

Dagen i dag har vi brugt på at klatre lidt ruter om formiddagen ved Gorduno, efterfulgt af dagens højdepunkt nemlig førnævnte vandfald. Vi havde nogle herlige timer med at bade i det forfriskende bjergvand og lave udspring ind i vandfaldet. Det var bare herligt!!! Da vi blevet iskolde og kaffetørstige besøgte vi den meget lokale café over vandfaldet.

I morgen skal vi hente Anders HP i Sondrio og derefter kører vi videre til Val di Mello!

Solrige Ticino og klatring med børn

Vi har det dejligt her i solrige Ticino, hvor vi nyder livet med camping og klatring på klipperne. Vi har besøgt forskellige klateområder, som alle er af ganske høj kvalitet. Her klatres primært på gneiss. For os er det dog vigtigt at vi kommer steder, hvor vi også kan rage Sif med uden at skulle være alt for nervøse omkring underlaget og eventuelle faldende objekter.

Bouldering er naturligvis den letteste løsning da der ikke kræves sikkerhedsudstyr, men det fungerer nu også rimeligt at have hende med ud og klatre ruter. Specielt  nu, hvor hun har fået sin egen sele er det til tider en stor fest. Er der andre børn i området er det naturligvis et hit for så er der også legekammerater. Om eftermiddagen er det et hit at gå i den udendørs pool på Campingpladsen, en aktivitet som Sif absolut bifalder.

Sif og Heidi har det sjovt på klippen

Fra Koenigsbourg til Ticino

Der har ikke være gang i bloggen de sidste par dage, men nu er det igen blevet tid til at fortælle lidt om hvad vi har lavet. Og der er meget at fortælle. I søndags regnede det i stride strømme i Alsace (lige som i Danmark har jeg hørt) så der var ikke nogen cykeltur til os. I stedet besøgte vi den formidable middelalderborg Haut Koennigsbourg, som ligger i Vogeserne. Det var en helt fantastisk oplevelse. Borgen ligger højt i Vogeserne med udsigt ned over Rhinen.

Udsigt fra Königsburg

Borgen tilhørte oprindeligt Hapsburgerne og lå i næste 250 år som en ruin, men omkring år 1900 begyndte Kejser Wilhelm at restaurere den komplet og bringe den tilbage til fordums storhed. Den har henholdsvis være fransk og tysk ved mange lejligheder og har en spændende historie som  det vil være for vidt at komme ind på her i denne blog. Borgen er et ‘must see’ hvis man kommer til Alsace!

Mandag var rejsedag og vi kørte Morfor til Basel i Schweiz, hvor vi spiste frokost sammen med Morfars fætter der har bopæl i Basel. Efterfølgende spadserede Heidi og jeg en tur i Basels gamle bymidte og genopfriskede minder fra dengang vi boede her. Regnen blev dog hurtigt for meget så vi kørte mod Ticino, som ligger i den Italiensk talende del af Schweiz.

Her er vi så nu, og jeg må sige her flot! Typisk Italiensk kultur, men med et Schweizisk indtryk. Her er sol, bjerge og palmer og det er ganske enkelt et vidunderligt sted. Folk taler Italiensk og alene det giver en typisk kulturforskel. Vi har baseret os i Cresciano, som er et klatremekka. I dag har vi testet boulderingen, men vi har naturligvis kun fået et lille indtryk af de mange muligheder, som området byder på. Vi bliver her frem til Lørdag!

Sif på torvet i Bellinzona

Anders havde glemt sine klatrebukser og måtte klatre i underdrenge. Ruten hedder meget passede Gay Parade (6C)

Sandsten og Vinkøb

Så er der morgen her på campingpladsen i Alsace. I nat har der været temmelig meget regnvejr hernede, men vi har sovet fint bilen. Gårsdagen startede ellers fint med at Heidi, Sif og jeg var en tur i Gueberschwir for at klatre på de tidligere nævnte sandstensklipper. Vi er begyndt at lære den type klatring lidt bedre at kende så det gik over alt forventning. Vi havde et par hyggeligt timer indtil regnen startede.

Heidi klatrer en fin rute i Gueberschwir. Ruten til højre er en fin 6b+ ved navn 'Depart Cotton'

Om eftermiddagen besøgte vi den lille vinproducent Robert Karcher, hvor vi fik et godt foredrag og en fremvisning af produktions anlægget. Ved den efterfølgende prøvesmagning var jeg så begejstret at jeg kom til at købe en kasse.

Anders kom til at købe en kasse vin

I dag er vejret lidt gråt, så vi skal nok ikke ud og cykle men derimod besøge en stor borg i Vogeserne, men mere om det i næste blog indlæg.